Du har klikket deg inn på artikkelen vår. Noe med presentasjonen og tematikken som fanget din interesse? Klarer vi å holde på den?
I dette innlegget skal vi drøfte innholdsmarkedsføring. Kjedelig? Det blir mer spiselig etter hvert.
Artikkelen har 6½ minutters lesetid.
Buzzord
Innholdsmarkedsføring – omtales ofte som «content marketing» – er moderne tids soleklare buzzord i markedsføringsfaget. Markedsguruer har i en årrekke forkynt verdien av innhold, og temaet er alltid en gjenganger på digitalkonferanser. Det var også tilfellet under DGTL nylig.
«Din knallis»
… mistenker jeg at mange tenker om oss markedsførere. Eksperter til å komplisere ting, og vi tar i bruk internasjonale begreper for å forvirre folk ytterligere.
I Hammerfest kaller vi en spade for en spade. Hvis mamma ber meg om å pelle meg ut og måke snø, så tør jeg ikke annet enn å gjøre det så fort som faen. Fordi hun snakker et tydelig språk. Vi som angivelig skal hjelpe andre med kommunikasjon er nesten de verste til å fordumme språket med knallis-begreper.
Er innholdsmarkedsføring noe nytt?
Mange guruer har også en tendens til å presentere innholdsmarkedsføring som et nytt fenomen – nærmest mystifisert. Faktum er at det alltid har eksistert og alltid har stått sentralt.
Jeg skal forsøke å forklare begrepet gjennom tre konkrete eksempler:
• Innholdsmarkedsføring er dersom du selger slips – og i stedet for å reklamere med prisen på slipset, lærer folk slipsknuten.
• Innholdsmarkedsføring er dersom du selger pinnekjøtt – og i stedet for å hevde at kjøttet er førsteklasses, viser folk hvordan man kan koke det på poteter og ikke pinner.
• Innholdsmarkedsføring er dersom du selger langrennsski – og i stedet for å fortelle at skiene har god glid, selger kompetansen til vedkommende som skal plukke ut skiene for deg.
Relasjoner
Med andre ord er innholdsmarkedsføring god service og gode historier – ting man forteller folk når de fysisk er i butikken din. I takt med at den digitale butikken stadig blir viktigere enn den fysiske, er innholdsmarkedsføring det digitale svaret på den relasjonsbyggingen som virksomheter alltid har drevet med.
Man bygger relasjoner og tillit gjennom å dele informasjon og troverdighet gjennom å fortelle sin historie.
Vår visjon
Vår visjon er «Love for the Arctic». Vi ønsker å fortelle historier fra nord – gjerne i samarbeid med andre – som aldri har blitt fortalt før og fortjener å bli formidlet. Derfor har vi denne bloggen for å inspirere folk og virksomheter til å fortelle sine historier – historier som når ut til publikum og betyr noe.
Artikkelen fortsetter etter bildene.