2019 var året for oppgjør med sosiale medier. Facebook fikk gjennomgå for brudd på personvern – med berettiget grunn – Twitter for mangel på sensur, og Instagram for å skape usunt forhold til teknologi og idealer blant unge.
Men LinkedIn – sosiale mediers profesjonelle søskenbarn – slapp billig unna kampens hete, og fikk i stedet gro sin brukerbase til rekordhøye 650 millioner. Likevel er det få norske bedrifter som velger å utnytte plattformens fulle potensial. Hvorfor?
Uavhengig av hvilken kanal vi snakker om, er det sentralt at det skal gi verdi for bedriften å bruke tid på den. Jeg skal i denne artikkelen forsøke å redegjøre for hvorfor LinkedIn kan være en god kanal for deg.
Myter og misforståelser
Det kan dessverre virke som om den norske tilnærmingen til LinkedIn er farget av feilinformerte rykter om plattformens ensformighet og mangel på interaksjon. Faktum er at selv om LinkedIn i sine tidligere faser var et medium for skryt om utdanning og jobberfaring, har mye endret seg, og plattformen tilbyr nå bedrifter en unik mulighet til å tiltrekke seg nytenkende arbeidskraft og bygge merkevare.
Norske selskaper har muligheten til å utnytte mangelen på konkurranse på LinkedIn, og dermed sikre seg en anerkjent posisjon som ledere innenfor sitt marked. Det er nemlig slik at ved å stå frem som markedsledere på LinkedIn, øker sjansene for å komme i kontakt med de riktige beslutningstakerne. Dette er en mulighet som for all del ikke burde overses.